Perinteisten hakukoneiden rinnalle nousseet tekoälypohjaiset hakukoneet, kuten ChatGPT, Google Gemini ja Microsoft Copilot, ovat muuttaneet tiedonhakua pysyvästi.
Yhä useammat etsivät tietoa suoraan tekoälytyökalulta, joka tarjoaa vastaukset suoraan, eikä käyttäjän tarvitse enää etsiä tietoa perinteisen hakutulossivun sinisten linkkien kautta. Jos yritys ei ole mukana näissä vastauksissa, sillä ei ole näkyvyyttä potentiaaliselle asiakkaalle. Ratkaisu tähän on GEO eli tekoälyoptimointi, jossa sivustoa ja muuta verkkopresenssiä optimoidaan tekoälypohjaisia hakukoneita varten.
Lue SEO-asiantuntijamme vinkit, miten yritys voi parantaa mahdollisuuksia tulla suositelluksi tekoälytyökalujen vastauksissa.
GEO (Generative Engine Optimization) tarkoittaa sisältöjen optimointia tekoälypohjaisille hakukoneille. Perinteisessä hakukoneoptimoinnissa tavoitellaan hyvää näkyvyyttä sinisten linkkien täyttämissä hakutuloksissa, kun taas tekoälyoptimoinnissa tavoitteena on tulla mainituksi tekoälyn tuottamissa vastauksissa.
Jos tekoäly ”ei tiedä” yrityksestä, se ei voi myöskään suositella sitä vastauksissaan. Silloin yritys ei saa näkyvyyttä tai liikennettä sivustolleen tekoälypohjaisista hakukoneista. Tekoälyn vastauksiin mukaan pääseminen on tärkeää monesta syystä:
Kasvava näkyvyys: Tekoälytyökalujen vastauksissa esiintyminen tuo orgaanista näkyvyyttä ja liikennettä ilman mainoskuluja
Asemoituminen asiantuntijana: Kun yrityksen sisältöä nostetaan esiin tekoälyn vastauksissa, se vahvistaa brändin uskottavuutta ja asiantuntijaprofiilia.
Kilpailuetu: Yritykset, jotka panostavat nyt tekoälyoptimointiin, voivat saada kilpailuedun niihin kilpailijoihin nähden, jotka eivät siihen vielä panosta.
Vaikutus ostopäätöksiin: Tekoälyn vastaukset voivat vaikuttaa suoraan asiakkaiden ostopäätöksiin.
Vähenevä orgaaninen hakukoneliikenne: Ihmisten muuttuneen hakukonekäyttäytymisen myötä sivustot voivat saada jatkossa vähemmän orgaanista hakukoneliikennettä perinteisistä hakukoneista.
Ota yhteyttä jos haluat kuulla asiasta lisää.
Perinteinen hakukoneoptimointi luo vahvan perustan tekoälynäkyvyydelle. Usein perinteisissä hakutuloksissa hyvän näkyvyyden omaavat sivustot näkyvät tekoälytyökalujenkin generoimissa vastauksissa. Ota alta talteen vinkit tekoälynäkyvyyden parantamiseksi. Samat vinkit auttavat myös perinteisen hakukonenäkyvyyden kehittymisessä.
Tekoälymallit oppivat lukemalla julkista verkkosisältöä. Kun sivustolla on informatiivista, ajankohtaista ja asiantuntevaa sisältöä, mahdollisuudet päästä osaksi vastauksia ovat paremmat. Kirjoita asiakkaan hakuintentioon vastaavia blogiartikkeleita, oppaita sekä tuote- ja palvelusivuja. Käytä artikkeleissa lähteitä ja mainitse asiantuntijat. Vastaa sivustolla suoraan ja selkeästi myös usein kysyttyihin kysymyksiin (UKK), sillä tekoälytyökalut etsivät juuri näitä osioita.
Tekoäly painottaa lähteiden uskottavuutta. Pyri saamaan mainintoja alan julkaisuissa, uutismedioissa, arvostelusivustoilla ja muilla luotettavilla alustoilla. Varmista, että yrityksesi löytyy alan tärkeimmiltä hakemistoilta, kuten Yelp, Fonecta, Trustpilot, Google Business Profile tai alan erikoistuneet hakemistot. Myös muiden sivustojen tekemät listaukset, esim. “Top 10 parhaat airfryerit” tai “Helsingin parhaat brunssit” voivat olla tekoälytyökalujen lähteinä.
Tee verkkosivustostasi teknisesti helposti ymmärrettävä. Käytä schema-merkintöjä, jotka kertovat hakukoneille ja tekoälytyökaluille selkeästi esim. yrityksen toimialan, tuotteet ja hinnat, aukioloajat, arvostelut ja sijainnin.
Hyvin jäsennelty rakenne sivulla parantaa sekä käyttäjäkokemusta, että hakukone- ja tekoälynäkyvyyttä. Käytä selkeitä alaotsikoita jäsentämään leipätekstiä loogisiksi kokonaisuuksiksi. Järjestä otsikkotasot (H1, H2, H3…) oikeaan hierarkiaan. Lisää sivulle myös listoja ja tiivistelmiä.
Tekoäly huomioi, kuinka paljon yrityksestä puhutaan verkossa. Pyydä asiakkaita jättämään arvosteluja, ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa, julkaise videoita ja podcasteja ja osallistu keskusteluihin. Mitä enemmän mainintoja yrityksestä on verkossa, sitä enemmän tekoäly voi siitä oppia ja suositella sitä vastauksissaan.
Tekoälymallit huomioivat myös sisällön ajankohtaisuuden. Vanhentunut tieto saattaa jäädä pois vastauksista. Pidä huolta, että sivustosi sisältö on ajan tasalla.
Kysy tekoälytyökalulta haluamasi kysymys ja katso, mitä sivustoja se käyttää vastauksessaan lähteinä. Vertaa sivustosi sisältöä näihin lähteisiin ja tutki yllä olevia vinkkejä hyödyntäen voisiko sivua kehittää laadukkaammaksi, ajankohtaisemmaksi tai teknisesti toimivammaksi.
Tutki myös sivustosi analytiikkatyökalusta (esim. GA4 tai Matomo) sivustovierailuiden lähteet ja löytyykö lähteistä tekoälytyökaluja, kuten ChatGPT:tä. Tekoälytyökaluista saadun sivustovierailumäärän kehitys on helppo tapa seurata optimointitoimenpiteiden toimivuutta.
Tarvitsetko apua? Ota yhteyttä.